Google Analytics – zastosowanie w eksporcie
Przedstawiamy kilka przydatnych naszym zdaniem informacji o możliwości wykorzystania Google Analytics jako narzędzia wspomagającego eksport. Znajdziemy tu zarówno przydatne statystyki dla firm już eksportujących jak również dla osób, które zastanawiają się nad eksportem swoich produktów i usług.
Gdzie sprawdzamy dane:
Na koncie swoim Google Analytics. To polecane rozwiązanie, bo dzięki pracy na własnym koncie można znaleźć to co rzeczywiście nas interesuje, czyli wnioski z danych pochodzących z działalności, którą prowadzimy.
O czym musimy pamiętać:
- Może zdarzyć się tak, że brakować będzie części istotnych danych z powodu niepełnej konfiguracji konta Google Analytics. Np. jeśli konto Google Analytics nie ma zdefiniowanych celów – pola z danymi dotyczącymi realizacji celów nie pojawia się.
- Jeśli śledzenie e-commerce nie jest skonfigurowane¹ – brak będzie informacji na temat transakcji. Dane w Google Analytics zbierane są dopiero od momentu dokonania konfiguracji.
- Brakujące możliwości będziemy możemy sprawdzić na koncie demonstracyjnym*
*Konto demonstracyjne Google Analytics
Konto to prezentuje dane z witryny e-commerce Google Merchandise Store.
Segmentacja przez dane geograficzne użytkowników
Dodawanie segmentów pozwala nam zobaczyć dane przez pryzmat danych geograficznych użytkowników. Tworzenie nowych segmentów opisano tutaj
O czym trzeba pamiętać:
- przygotowując segment warto zwracać uwagę na szczegóły (warunek “Zawiera” przy tworzeniu segmentu nie znaczy “Dokładnie pasuje do”)
- projektując segment warto nazwać go w taki sposób, żeby był jasny i czytelny i żeby dał się łatwo odnaleźć na liście. W tym celu w nazwie segmentów, które będziemy używać na zmianę warto użyć na początku tego samego słowa np. Kraj: dla segmentów przeznaczonych do filtrowania po kraju, z którego p sa użytkownicy.
Po dodaniu segmentów można je wykorzystać na większości raportów Google Analytics. Jeśli dane z raportu będą się nadawały do segmentacji, wystarczy taki raport otworzyć, żeby zobaczyć je podzielone na segmenty.
Jakie informacje dla eksporterów pokazuje Google Analytics
Dane z sekcji “Dane geograficzne”
- Odbiorcy > Dane geograficzne > Lokalizacja
Domyślny układ prezentuje kraje, można jeszcze zejść na poziom miast, ale też zgrupować do Kontynentu lub Subkontynentu (np. Eastern Europe). Między regionami przełączamy w lewym górnym rogu. Tam też możemy wrócić do Wszystkie.
- Funkcja import danych geograficznych pozwalają na import własnych zakresów regionalnych: https://support.google.com/analytics/answer/6160484?hl=pl To rozwiązanie może być przydatne jeśli interesuje nas szybki dostęp do danych z regionu, którego granice chcemy sami ustalić (z uwagi np. na strukturę działów w firmie).
- Odbiorcy > Dane geograficzne > Język
Raport prezentuje dane użytkowników w podziale zgodnym z ustawieniami język przeglądarki z jakiego korzystają. Dla zasady pierwszy człon oznacza język, drugi wersję języka używaną w danym kraju. Dobry przykład to en-us czyli amerykański angielski i en-gb czyli brytyjski angielski.
Dane z sekcji „Zachowanie użytkowników”
- Współczynnik odrzuceń,
- Strony/sesja,
- Śr. czas trwania sesji)
- Realizacja przez witrynę celów biznesowych (Konwersji).
- W przypadku e-commerce powinniśmy mieć dane dotyczące transakcji. Jeśli witryna ma skonfigurowane śledzenie celów to będziemy też widzieli dane na ten temat.