Wybory samorządowe w internecie – Katowice

Wybory na prezydenta Katowic

Arkana E-Marketingu Kampania samorządowa w Katowicach trwa w najlepsze. Na moim facebooku właściwie większość postów to posty związane z wyborami. Otwarcie klubu Śląskiej Partii Regionalnej tuż obok Strefy Dobry Start, skłoniło mnie do przyjrzenia się jak kandydaci wykorzystują internet w kontakcie z wyborcami.

Czy kandydaci na prezydenta Katowic wiedzą, jak wykorzystać internet w kampanii? Przyjrzyjmy* się działaniom czworga z nich – Marcina Krupy, Jarosława Gwizdaka, Jarosława Makowskiego oraz Ilony Kanclerz.

Strona internetowa jest zbędna?

Arkana E-MarketinguPodstawą wszelkiej działalności w internecie pozostaje własna strona internetowa. Tymczasem z wymienionych wyżej kandydatów z tego rozwiązania korzysta jedynie Jarosław Makowski. Tytuł i opis – odpowiedzialne między innymi za to, jak strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania – nie mówią jednak nic o tym, że mamy do czynienia z kandydatem na prezydenta Katowic. W tytule Makowski wita się, mówiąc po prostu “dzień dobry”. Z opisu dowiemy się, co zostało zebrane na stronie. Informacje o tym, że Jarosław Makowski kandyduje na prezydenta Katowic i jego propozycje dla miasta znajdziemy dopiero na samej stronie. W porównaniu z innymi kandydatami to jednak i tak bardzo dużo, a niechęć do prowadzenia własnych stron jest zaskakująca.

Spotkasz ich w mediach społecznościowych

Wszyscy chętnie korzystają natomiast z mediów społecznościowych. Każdy z kandydatów posiada fanpage na Facebooku oraz konto na Twitterze.

Marcin Krupa

Urzędujący prezydent – Marcin Krupa – wykorzystuje Facebooka do chwalenia się swoimi dotychczasowymi osiągnięciami a także pokazywania jak przebiega kampania. Na uwagę zasługuje fakt, że posty dotyczące pomysłów i ich realizacji tworzone są w oparciu o spójną koncepcję wizualną, wykorzystującą hasło #katowice. Posty na Twitterze mają podobny charakter, uzupełnione są jednak o relacje z codziennej działalności prezydenta oraz przebiegu kampanii – na przykład spotkań z wyborcami.

Jarosław Makowski

Arkana E-MarketinguJarosław Makowski na Facebooku chętnie wykorzystuje materiały wideo. Ciekawym pomysłem jest cykl transmisji na żywo podsumowujący mijający tydzień i opatrzony tytułem hasztagiem WieczórZMakowskim. Ponadto na fanapge’u znajdziemy relacje z codziennego przebiegu kampanii. Makowski chętnie odpowiada też na komentarze, korzysta również z możliwości tworzenia wydarzeń. Na Twitterze często znajdziemy natomiast retweety z innych kont, dotyczące na przykład działalności w kampanii wyborczej czy sytuacji Katowic.

Ilona Kanclerz

Ilona Kanclerz wykorzystuje fanpage do budowania marki osobistej i przedstawienia potencjalnym wyborcom swojej osoby – prezentuje tu zarówno codzienny przebieg kampanii, jak i materiały prasowe na swój temat. Twitter uzupełniany jest o komentarze do aktualnej sytuacji a także wpisy o charakterze nieco bardziej osobistym.

Jarosław Gwizdak

Również Jarosław Gwizdak fanpage wykorzystuje raczej do budowania wizerunku i przedstawiania siebie jako kandydata na prezydenta. Po bardziej konkretne informacje dotyczące programu należy zajrzeć na fanpage “Prawo do Katowic”, należący do Komitetu Wyborczego  kandydata. Gwizdak bardzo chętnie odpowiada na komentarze użytkowników Facebooka.

Podsumowanie

Arkana E-MarketinguZaskakujące może być położenie nacisku na działania w mediach społecznościowych. Z wymienionych kandydatów tylko jeden posiada własną stronę internetową. Głównym miejscem kontaktu kandydatów z mieszkańcami Katowic w internecie jest Facebook. Wyraźnie widać też, że kandydaci mają różne podejście do przebiegu kampanii w internecie. Marcin Krupa i Jarosław Makowski wykorzystują internet do prezentowania własnych dokonań i pomysłów czy przebiegu kampanii. Ilona Kanclerz i Jarosław Gwizdak skupiają się bardziej na budowaniu wizerunku i prezentowania wyborcom swoich sylwetek jako kandydatów.

*Badanie internetu przeprowadzone 29-30 wrzesień 2018

Zobacz jakie strony www tworzy zespół Arkanów E-Marketingu.